© 2017 Sorpol Ltd.

מגמות, תנודות וחידושים בתעשיית ה-PET העולמית

March 15, 2017

 

ווינסטון צ'רצ'יל אמר פעם ש"ככל שנרחיק להסתכל אחורה, כך נרחיק מן הסתם לראות קדימה."

כדי להבין את מגמת ההתעצמות של התנודות שמאפיינת את ענף הפוליאסטר העולמי, את יישומי ה-PET וההשפעה שלהם על חומרים משלימים וחלופיים, חשוב לדעתי להכיר את התנודות המרכזיות שאפיינו את השרף בארבעים השנים האחרונות.

 

תעשיית ה-PET העולמית עוברת בחמש השנים האחרונות רעידת אדמה שדומה בעומצתה רק למהפיכה שהתחוללה בענף הפוליאסטר בין השנים 1971-1975. אז קומץ של יצרני אריזות בארה"ב ואירופה, ובעיקר שתי חברות אמריקאיות שהתמחו בייצור של אריזות פח וזכוכית, החליטו שהפוטנציאל הטמון בבקבוקי PET כתחליף לאריזות המסורתיות שמכרו מפתה ומעניין באותה מידה שהוא מפחיד ומאיים.

 

שתי החברות שהובילו את המו"פ המהפכני היו Continental Can Co. (להלן (CCC יצרנית אריזות מובילה שבעיקר רצתה להגן על עסקי פחיות האלומיניום שלה, ו- Owens-Illinois, Inc. (להלן O-I) אף היא יצרנית מובילה עם התמחות בבקבוקי זכוכית. בין השנים 1975 ל- 1982 שמשו שתי החברות הללו כחוד החנית הטכנולוגית בכל הנוגע לפיתוח טכנולוגיית ייצור של בקבוקי PET ופריצת הדרך שאפשרה יישום מסחרי של בקבוקי PET למשקאות מוגזים.  

בשלב זה החלו חברות נוספות לגלות עניין בפוטנציאל המרשים של מכירת בקבוקי PET לענף המשקאות המוגזים (באותה העת המכירות השנתיות של בקבוקי הזכוכית ופחיות האלומיניום יחד לענף המשקאות עמדו על 50 מיליארד מיכלים). חברות כמו Hoover Universal (שהפכה ברבות הימים לחלק מתאגיד AMCOR) וחברות אחרות שהתגלגלו לתוך Constar ו- Silgan פיתחו מערכי ייצור משגשגים אבל אף אחת לא קידמה את הענף באותן שנים כמו CCC ו-O-I.

ברם, בשלב שבו הפכו בקבוקי ה-PET לענף משגשג, החברות החדשות שהצטרפו לחגיגה הביאו ליצירתו של עודף עצום של כושר ייצור ומחיריר המיכלים צנחו באופן דראמטי. כשרמות המחירים המשיכו לרדת וההיצע הלך וגבר, התברר לחברות המובילות , ו-CCC ו-O-I  ביניהן, כי לא זו בלבד שהסיכויים להחזר מלא של ההשקעה שלהן במו"פ הולכים וקטנים, אלא שחטיבות הזכוכית והפח שלהן נמצאות תחת התקפה חסרת תקדים מצד ה-PET, מצב שהביא את שתי המייסדות של הענף למכור את חטיבות ה-PET שלהן ולהתרכז בשווקים המסורתיים של פח וזכוכית שחייבו מתחרים פוטנציאליים בהשקעה ראשונית גבוהה בהרבה מזו שיצרן בקבוקי PET נדרש לה. 

 

תהליך משמעותי נוסף שטלטל את הענף בשנים 1982 – 1985 היה ההחלטה של זכייני קוקה-קולה ברחבי ארה"ב (ובהמשך באירופה ושאר העולם) לייצר בעצמם את הבקבוקים במקום לרכוש אותם מהחברות האמורות לעיל, ולייצר בכך חסכון אדיר בהוצאות האריזה שלהן.  את המהלך הוביל זכיין קוקה קולה מטקסס בשם John Dunagan שהבין את הפוטנציאל האדיר לחיסכון וקידם את הקמתם של קואופרטיבים אזוריים בבעלות משותפת של הזכיינים ברחבי ארצות הברית. ההצלחה של התאגידים הללו הייתה מרשימה ומהירה מאוד והיא הובילה את היצרנים העצמאיים לסגור מפעלים מחד, ולהשקיע משאבים עצומים בפיתוח יישומים נוספים ל-PET בתחום המזון, הקוסמטיקה, המים המינרליים ועוד, כדי לפצות על אובדן המכירות לענף המשקאות המוגזים. 

 

משנות השמונים המשיך ענף ה-PET לשגשג ולפרוח, לא רק בתחום ייצור הבקבוקים, אלא גם בענפים כמו סיבי PET, יריעות ויישומים הנדסיים, תוך שהם הופכים את ייצור השרף והציוד למרכיב משמעותי בענף הפלסטיקה העולמי. PET ממשיך להחליף חומרי אריזה במגוון תחומים: משקאות איזוטוניים שמחייבים מילוי חם (1985); מיצי פרי (1990); מים מינרליים (2000) ובשנים האחרונות חלה גם התקדמות מרשימה בתחום מארזי יין, בירה, מזון תינוקות ושאר יישומים שבאופן מסורתי מצאו פתרונות רק במתכת וזכוכית.

 

מגמות מסחריות שמאפיינות את ענף ה-PET העולמי כיום

ב-2010 נראה היה כי יש יתרון מסחרי מסוים ליצרני PET מקומיים על פני יבוא, ונעשו מספר מהלכים לבלום את כניסתם של שרפים זולים לאירופה (כולל מהלכים ארסיביים של היטלי היצף) אבל 2011 הוכיחה כי קשה מאוד לבלום כניסה של חומרי גלם בסיסיים עם יתרון מסחרי משמעותי – אם כחומר גלם ואם כמוצרי ביניים, חומרי  אריזה או מוצרים מוגמרים. רמת הנצילות של מתקני ה-PET בעולם הייתה גבוהה יחסית בדומה ל-2010, אבל ההערכה היא כי צפויה האטה משמעותית ב-2012. מגמה משמעותית נוספת היא כניסתם של חומרי זינה ממקורות ברי-חידוש או מקורות ביולוגיים.

 

הגורם המרכזי מאחורי התנודתיות בענף ה-PET הוא הביקוש הסיני לסיבי פוליאסטר
כושר הייצור העולמי לסיבי פוליאסטר עומד על 37 מיליון טונות, כמעט פי 2.5 מכושר הייצור של שרפי PET ליישומי אריזה, וההערכה היא כי הוא צפוי לצמוח בשיעור שנתי של 5-7% בעשור הקרוב.  סין שולטת בענף סיבי הפוליאסטר וב-2010 הייצור הסיני היווה 65-70% מהייצור העולמי – ולאור זאת, הצריכה הסינית מכתיבה את הביקוש לחומרי הזינה המשמשים לייצור פוליאסטר. הביקוש לסיבי טקסטיל תלוי בביקוש הסופי של הלקוחות בעולם ומושפע מהתחרות הבין-סיבית – בעיקר בין סיבי הכותנה לסיבי הפוליאסטר. למרות שייצור ה-PET בסין ליישומי אריזה מהווה רק 20% מהייצור העולמי, כאשר מצרפים מספר זה לייצור הפוליאסטר לסיבים מגלים כי למעלה מ-55% מחומרי הזינה  לייצור פוליאסטר נצרכים בסין. למרות שמחירי הפאראקסילן והמתיל-אתילן גליקול (PX וה-MEG – חומרי הזינה העיקריים לייצור פוליאסטר) בצפ' אמריקה ובאירופה  מושפעים בעיקר על ידי ההיצע והביקוש המקומיים, יש למחירי החוזים והעסקאות הנקודתיות בסין השפעה עצומה על המגמה. ב-2010 ייצור סיבי הפוליאסטר היה גדול פי 1.5 מייצור סיבי הכותנה בעולם. ההערכה היא כי עד 2020 יגדל היחס בין פוליאסטר לכותנה לפי 2.5 לטובת הפוליאסטר.


מגמות טכנולוגיות עיקריות עדיין כוללות הורדה במשקלי האריזה והרחבת תחום המחזור
ארגון המים המינרליים הבינלאומי (IBWA ) מעריך כי בין השנים 2000 ל- 2008 המשקל הממוצע ליחידה של מים בבקבוק ירד מ-18.9 גרם ל- 12.7 גרם. ב-2011 לא היה שימוש בבקבוקים ששקלו יותר מ-12 גרם בקרב  מותגי המים המינרליים  המובילים. המשקל הממוצע כיום עומד על 9 גרם לבקבוק וישנם יצרנים שעברו גם לבקבוקים של 8.5 גרם. היעד הוא להגיע לבקבוקים של 6 גרם בעתיד. אנליסטים בתחום מעריכים כי ירידה של 33% במשקלי הבקבוקים במדינות המפותחות יביא לירידה של 750 אלף טונות בצריכה השנתית של ה-PET בעולם. חברת קוקה קולה מעריכה כי עד 2020 יכופלו מס' היחידות שענקית המשקאות מוכרת בעולם ויגיעו ל-3 מיליארד יחידות משקה ביום. 51% ממאה מיליארד בקבוקי המשקה שמכרה  קוקה קולה בעולם ב-2010 יוצרו מ-PET טבעי – ב-2020 הם מעריכים כי כמות כפולה שתימכר תיוצר רובה ככולה מ-PET. קוקה קולה מתכוונת לייעל את ייצור הבקבוקים ב-25%, להגיע ל-100% יכולת מחזור ולשלב חומרי אריזה על בסיס צמחי.

 

איזה טכנולוגיות יובילו את עולם ה-PET בשנים הקרובות?
המגמה של המשך הורדת המשקל יכולה להיעזר בטכנולוגיה חדישה של הקצפת בקבוקי PET בניפוח. ה-PET   המוקצף אמור לתת יכולות איטום גבוהות ב-50% מ-PET רגיל תוך חיסכון של 5% בחומר גלם ושימוש בציוד הקיים והורדה של עד 50% במעבר אור אל תוך הבקבוק (שיהיה לבן או כסוף ללא שימוש בתוספים). פיתוח מעניין נוסף הוא בקבוק עם שני תאים שמכונה החייכן (( The Smiler שמאפשר לשלב שני מוצרים – כמו בוטנים ועדשי שוקולד או חלב ועוגייה, או פיתוח מארזי PET עם ידית מובנית בתבנית – כדי לחסוך צורך בשילוב ידית בהזרקה.


לסיכום – מה צופן העתיד ל-PET? יותר זמינות, יותר יישומים, מחיר יותר נמוך והמשך צמיחה

ה-PET כיום הוא אחד משני השרפים הדומיננטיים ביותר בייצור בקבוקי פלסטיק, והוא אחראי ישירות לדעיכה או היעלמות מוחלטת של הזכוכית משורה אורכה של יישומים כמו משקאות מוגזים, משקאות אחרים, אריזות מזון, חומרי ניקוי ומוצרי טיפוח ביתיים ועוד. הביקוש העולמי ל-PET ב-2010 עמד על 17 מיליון טונות (4% גידול מ-2009) כשב-2011 ו-2012 יתווספו 6.2 מיליוני טונות נוספים להיצע העולמי השנתי (מתוכם 2.6 מיליון טון בסין שמייצגת 45% מהגידול בביקוש ל-PET).  שנת 2011 התאפיינה בעליית מחירים חדה בתחילת השנה שהלכה והתמתנה עד לירידות הנוכחיות שהגיעו על רקע של חשש ממשבר כלכלי נוסף ('טבילה-כפולה' של המדדים או באנגלית double-dip) על רקע העברת נטל החובות האישי של חברות ב-2008/9 למגרשן של הממשלות במדינות המפותחות ב-2011. הענף הושפע גם מהמשך מגמת הריכוזיות כחלק משרשרת של מיזוגים בארה"ב ואירופה ומהביקוש לסיבי פוליאסטר בסין על רקע משבר ביבול הכותנה העולמי. השאיפה להקטין את משקלן של האריזות המשיכה להכתיב מהלכי פיתוח, אלא שנראה כי היא נמצאת בסוג של שיא גבול היכולת במדינות המפותחות. מגוון היישומים שמשלבים PET ממוחזר (שכבר קיבל שם משלו – RPET) ממשיך להתרחב אבל העלויות הגבוהות שמאפיינות את הספקים הבודדים שמצליחים לספק איכות הדירה גרמה לדחייתם של כמה פרוייקטים שתכננו לשלב חומר ממוחזר.

 

לסיכום, עוד פנינה של ווינסטון צ'רצ'יל: "כדי לתקן צריך לשנות; לכן, כדי להיות מושלם צריך לשנות לעתים קרובות."  - ענף ה-PET  רחוק מלהיות מושלם, אבל הוא משתנה באופן קיצוני בתדירות הולכת וגוברת ומגוון היישומים הולך ומתרחב, אז קשה להתווכח עם ההצלחה.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

כתבות נבחרות 

שיטות בדיקה והיבטים אחרים של בקבוקי אקונומיקה והיסדקות תחת לחץ

March 15, 2017

1/10
Please reload

כתבות אחרונות
Please reload

ארכיון
Please reload

נושאים